Kooste kuluttajaparlamentista
Oikeusturvan ajankuvan historian pisin reportaasi on ollut ennen tätä > Avoin muistio vakuutusoikeudesta - , joka on kovaa ajankuvaa nyky - Suomesta.
Toivottavasti saamme erilaisista verovaroilla tai vastaavalla tavalla pakollisilla maksuilla järjestetyistä tilaisuuksista jatkossa enemmän tietoa internetiin. Tässä esimerkkinä Kuluttajaparlamentin toinen täysistunto, joka pidettiin Helsingissä 1.10.2012. Pelkkä videotallenne ei ole mielestämme riittävä, vaan tekstiksi purkaminen eli litterointi on entistä tärkeämpää. Kuten eduskunnan täysistunnoistakin tehdään.
Kun kaikki tietää. Kaikki ymmärtää. Isojakin asiakokonaisuuksia. Varsinkin, kun kaikki pääsevät paremmin kärryille, mitä yhteisiä asioita koskevassa tilaisuudessa lopulta puhuttiin.
On myös entistä tärkeämpää huomata se, että milloin puhutaan:
* lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta - työtapaturmat ja ammattitaudit
* lakisääteisestä liikennevakuutuksesta - liikennevahingot
* lakisääteisestä työeläkevakuutuksesta - ennenaikainen työkyvyttömyys
* lakisääteinen potilasvakuutus - potilasvahingot
* vapaaehtoinen vakuutusturva - esimerkiksi matkavakuutus, sairauskuluvakuutus jne.
Tällä hetkellä julkisessa keskustelussa vakuutusala on ottanut strategiakseen puhua työeläkevakuutuksesta, jossa kolmelle neljästä hakijoista myönnetään aina työkyvyttömyyseläke eikä ongelmia siten ole...
Tällä hetkellä liikkeellä olevan tiedon mukaan kaikki pitkään tiedossa olleet epäkohdat ja perustuslain vastaisuudet ovat ratkeamassa! Vieläpä kerralla. Jatkossa vain vakuutuslääkäri voi ottaa kantaa huom! termi > työkyvyttömyyteen!
Menossa ovat ainakin seuraavanlaiset lakisääteisen vakuutus- ja sosiaaliturvan alueille osuvat hankkeet, jotka pitäisikin saada julkiseen ja kaikille avoimeen seurantaan:
- valtioneuvoston hankerekisteri (HARE) on lopetettu äkillisesti
> osa hankkeista löytyy osoitteessa http://valtioneuvosto.fi/hankkeet
- alla olevat linkit hankenumeroihin korjattu ja ohjattu uudelleen 31.3.2016
> Suomi 2017 blogin artikkeleihin
1.
Vakuutuslääkärijärjestelmän läpivalaisu - STM
Hankenumero: STM091:00/2012
- ministeri Risikon työryhmä- käynnistynyt vuoden 2012 syksyllä
- katso Oikeusturvan ajankuvan reportaasi:
> Vakuutuslääkärijärjestelmän läpivalaisu jatkuu -
2.
Tapaturma- ja ammattitautilain uudistaminen - STM
Hankenumero: STM114:00/2009
- TAU työryhmä- käynnistynyt vuonna 2007
- ryhmän vetäjä vaihtunut
- katso Oikeusturvan ajankuvan reportaasi:
> Etujärjestöt ja vallan kolmijako-oppi -
3.
Vakuutusoikeuden toiminnan kehittäminen - OM
Hankenumero: OM016:00/2008
- ollut vireillä jo vuodesta 2006
- ensimmäisen asteen lautakunnat stm:n alaisuudessa
- katso Oikeusturvan ajankuvan reportaasi:
> Vakuutusoikeuden toiminnan kehittäminen -
Ilman maksimaalista julkisuutta ja koordinointia tiedossa olevia epäkohtia ei tulla koskaan paikallistamaan, korjaamaan ja korvaamaan. Entisiäkään ei olla vielä tunnustettu! Siis virallisen Suomen taholta.
Tästä nyt seuraavalta nauhalta purusta erityiskiitokset Kukkosen Artolle. Tekstiin tehdyt keltavoinnit Oikeusturvan VOLF-työryhmän, joka kantaa myös esillenostosta täyden poliittisen vastuun. Olkaa hyvät.
"Vain yhdessä toimien olemme enemmän" - terveisin
Oikeusturvan VOLF - työryhmä
* * * *
Kuluttajaparlamentti 1.10.2012:
Keskipäivän istunto litteroituna eli tekstiksi purettuna kaikkien saataville:
Kello 12.15 - 13.15
Kansalaisten oikeusturvaa käsittelevän kysymyksen väittely
puolustaja: Tampereen yliopiston julkisoikeuden professori Raija Huhtanen
vastustaja: Kevan johtajaylilääkäri Tapio Ropponen
kysymyksen puheenvuorot
kysymyksen äänestys
Keskustelussa:
Tuleeko kansalaisten oikeusturvaa parantaa vakuutusyhtiöiden ja muutoksenhakuelinten päätöksenteossa?
Keskipäivän istunto litteroituna eli tekstiksi purettuna kaikkien saataville:
Kello 12.15 - 13.15
Kansalaisten oikeusturvaa käsittelevän kysymyksen väittely
puolustaja: Tampereen yliopiston julkisoikeuden professori Raija Huhtanen
vastustaja: Kevan johtajaylilääkäri Tapio Ropponen
kysymyksen puheenvuorot
kysymyksen äänestys
Keskustelussa:
Tuleeko kansalaisten oikeusturvaa parantaa vakuutusyhtiöiden ja muutoksenhakuelinten päätöksenteossa?
HUOM!
- täyden poliittisen vastuun, mahdollisista
kirjaamisvirheistä nauhalta purusta, kantaa legendaarinen Oikeusturvan VOLF –
työryhmä.
Arajärvi:
Jatkamme parlamentin kokousta ja ensimmäisenä meillä on kansanedustaja Arja Juvonen esittämässä sosiaali- ja terveysvaliokunnan tervehdyksen. Ole hyvä.
Arja Juvonen:
Oikein hyvää päivää teille kaikille tänne kuluttaja parlamenttiin ja kiitos siitä että olen saanut tulla tänne teidän seuraanne tuomaan tervehdyksen sosiaali- ja terveys valiokunnalta. Eli, olen Arja Juvonen, ensimmäisen kauden kansanedustaja, Espoosta perussuomalaisten eduskuntaryhmästä ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen.
Teillä on ollut täällä jo tiukka aamupäivä ja kun katselen noita kysymyksia, niin siinä on jotain sellaista, kerron teille mitä meillä on tuolla valiokunnassa on parasta aikaa puheen alla ja tulossa nyt Lokakuussa käsittelyyn hallituksen esityksiä.
Eli, meillä on aika vähän loppujenlopuksi sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kuluttajiin liittyviä asioita käsittelyssä. Yksi sellainen mainittava, jonka olette varmasti kaikki huomanneet on tämä tupakkalain muutos, joka vuoden alusta astui voimaan ja se tiukenti tupakkatuotteiden esilläoloa tavarataloissa ja kaupoissa ja vähittäismyynnissä eli se on ollut sellainen silmiinpistävä asia mitä valiokunnasta on tullut.
Se, mitä meillä on valiokunnassa myös käsittelyssä syksyllä on lääkedirektiivi, ja sen tarkoitus on lääkelain muutos, jolla pyritään varmistamaan lääketurvallisuutta, eli lääkkeet ovet kuluttajaa varten ja kaikki me niitä käytämme ja lääkkeiden pitäisi olla turvallisia ja niistä pitäisi olla tietoa haittavaikutuksista ja kaikesta muusta niin meillä kuin viranomaisilla. Lääkedirektiivin tarkoitus on juuri tiukentää säännöksiä sillä tavalla että kaikki olisi turvallisempaa.
Ja sitten on tulossa myös tälläinen lääkeväärennös direktiivi, jonka tarkoituksena on sitten estää väärennettyjen lääkkeiden markkinoille tuloa, ett tääkin on kummallinen asia, että erilaisia mahdollisuuksia on ja esm. netin kautta pystytään tilaamaan lääkkeitä, eikä me tiedetä, mikä on niiden alkuperä.
Syksyllä annettavaksi on ilmoitettu myös tämä alkoholiasia ja alkoholi lainsäädännön muuttaminen mainonnan osalta ja siitä te olette täällä tänä aamuna keskustelleet ja varmasti teilla on ollut hyvät ja tiukatkin keskustelut täällä ja kyllähän me kaikki tiedämme sen mistä on kysymys tässä alkoholilainsäädännön muuttamisessa, elikkä sillä halutaan suojella ja turvata niin kansalaisia kuin myös nuoria ( kirjoittajan huomio: Eivätkö nuoret ole kansalaisia?) lähinnä alkoholin mainonnan vaikuttavuudelta, koska nuoret ovat hyvin herkässä iässä ja alttiita kaikelle sille mitä televisiosta ja radiosta kuuluu.
Ja lain tarkoitus on tiukentaa radiomainontaa, televisiomainontaa, myyntiä ja myös tällaisia tarjouspakettimyyntiä, jollaisia joskus nähdään tuolla kaupoissa. Ja nää on tosiaan semmoisia asioita, että nämä tulevat tänä syksynä meille käsittelyyn ja kovasti ollaan saatu palautetta, mun piti ottaa tuolta huoneesta mukaan, olin saanut postikortin joltakin nuorelta, liittyen tähän alkoholilainsäädännön muuttamiseen, missä hän toivotti kovasti onnea ja toi omia näkemyksiä esille, minkä vuoksi hänen mielestä tämä lainsäädäntö olisi tarpeellinen tiukentaa.
Valiokunnan tervehdys oli tässä, toivotan teille oikein hyvää päivän jatkoa ja miellyttäviä mukavia keskusteluja ja valiokunnassa työskennellään ja sitten tiedotetaan ja kerrotaan mitä kaikkea tulee ja eduskunnan istunnossa sitten lopulta päätetään. Kiitoksia.
Arvoisa
puheenjohtaja. Nämä hylkäävät päätökset, jotka on tässä viime vuosina muutaman
% yksikön noussut, niin kannattaa lukea Raija Kou??? tutkimus. S
iellä selittävänä tekijänä on että lääketieteellisillä, lievemmillä perusteilla haetaan ja toinen on että siellä on työttömien hakijoitten määrä kasvanut kovasti paljon.
Näihin osatyökykyisiin sanoisin että, julkisella sektorilla Kevassa, meiltä alkavista työkyvyttömyyseläkkeistä on 38% osatyökyvyttömyyseläkkeitä.
Siellä osatyökykyiset ovat työssä ja he ovat yli 80% tätä eläkettä nauttivat ja ovat työssä.
Eli ei kannata hukata tätä voimavaraa, niinku täällä esitettiin ettei osatyökykyisiä kannattaisi työllistää.
Ja sitten mitä tulee tähän bisnekseen, niin, tuota, kyllä se on rahastointia ainakin Kevassa 32 mrd € rahastoituna tulevien eläkkeitten maksua varten. Maksutuloa 4 mrd € vuodessa, maksetaan eläkkeitä 3 mrd € vuodessa, ja noin pyöreästi se miljardi pannaan aina rahastoon, jolloin pyritään takaamaan ne tulevat eläkkeet. Eli, tässä on se bisneksen teko, mitä siellä tehdään.
Ja sitten tää koulutus. Mä oon ihan samaa mieltä että vakuutuslääkärien koulutus, yliopistoissa esm. on erittäin hyvä paikka, jonne tää koulutus, eli tää erityispätevyyskoulutus viedä ainakin opintoviikkomääränä mutta siihen tarvitaan tietysti sitten professuuri ja rahat ,,,,,,, tilanteeseen että se saadaa eteenpäin vietyä. Et ihan tärkeä, tää on tullut siellä Risikon työryhmässä kyllä esille. Kiitos.
Arajärvi:
Nyt asiasta puheenvuorot on käytetty loppuun ja siirrymme äänestykseen. Ja äänestysmenettely on sama kuin edellisellä kerralla. Jos jokin järjestö haluaa jonkin asian äänestykseen, nostaa lappunsa. Jos yksikään järjestö ei nosta niin, toteamme että tämä pohjaesitys on tullut hyväksytyksi. Pyydän äänestystä haluavan nostamaan lapun ylös. Ei näy, joten parlamentin yksimieliseksi päätökseksi on tullut pohjaesitys.
HUOM!
iellä selittävänä tekijänä on että lääketieteellisillä, lievemmillä perusteilla haetaan ja toinen on että siellä on työttömien hakijoitten määrä kasvanut kovasti paljon.
Näihin osatyökykyisiin sanoisin että, julkisella sektorilla Kevassa, meiltä alkavista työkyvyttömyyseläkkeistä on 38% osatyökyvyttömyyseläkkeitä.
Siellä osatyökykyiset ovat työssä ja he ovat yli 80% tätä eläkettä nauttivat ja ovat työssä.
Eli ei kannata hukata tätä voimavaraa, niinku täällä esitettiin ettei osatyökykyisiä kannattaisi työllistää.
Ja sitten mitä tulee tähän bisnekseen, niin, tuota, kyllä se on rahastointia ainakin Kevassa 32 mrd € rahastoituna tulevien eläkkeitten maksua varten. Maksutuloa 4 mrd € vuodessa, maksetaan eläkkeitä 3 mrd € vuodessa, ja noin pyöreästi se miljardi pannaan aina rahastoon, jolloin pyritään takaamaan ne tulevat eläkkeet. Eli, tässä on se bisneksen teko, mitä siellä tehdään.
Ja sitten tää koulutus. Mä oon ihan samaa mieltä että vakuutuslääkärien koulutus, yliopistoissa esm. on erittäin hyvä paikka, jonne tää koulutus, eli tää erityispätevyyskoulutus viedä ainakin opintoviikkomääränä mutta siihen tarvitaan tietysti sitten professuuri ja rahat ,,,,,,, tilanteeseen että se saadaa eteenpäin vietyä. Et ihan tärkeä, tää on tullut siellä Risikon työryhmässä kyllä esille. Kiitos.
Arajärvi:
Nyt asiasta puheenvuorot on käytetty loppuun ja siirrymme äänestykseen. Ja äänestysmenettely on sama kuin edellisellä kerralla. Jos jokin järjestö haluaa jonkin asian äänestykseen, nostaa lappunsa. Jos yksikään järjestö ei nosta niin, toteamme että tämä pohjaesitys on tullut hyväksytyksi. Pyydän äänestystä haluavan nostamaan lapun ylös. Ei näy, joten parlamentin yksimieliseksi päätökseksi on tullut pohjaesitys.
HUOM!
- täyden poliittisen vastuun, mahdollisista
kirjaamisvirheistä nauhalta purusta, kantaa legendaarinen Oikeusturvan VOLF –
työryhmä.
* * * * *
Liittyy Oikeusturvan ajankuvan raporttiin Kuluttajaparlamentista
* * * * * *
http://ajankuva.blogspot.fi/2012/12/ratkaisu-epakohtiin.html
perjantaina, joulukuuta 21, 2012
Liittyy Oikeusturvan ajankuvan raporttiin Kuluttajaparlamentista
* * * * * *
http://ajankuva.blogspot.fi/2012/12/ratkaisu-epakohtiin.html
perjantaina, joulukuuta 21, 2012
Minkälainen olisi sitten Oikeusturvan VOLF-työryhmän ratkaisu? Esimerkiksi työssään pysyvästi vammautuneen ja/tai sairastuneen potilaan syöksykierteen katkaisemiseksi? Turhien ja erittäin kuluttavien vakuutustaistelujen estämiseksi?
Ratkaisu on naurettavan helppo.
Vakuutusyhtiön, vakuutuslakimiehen ja vakuutuslääkärin roolit muutettaisiin asianomaisempaan suuntaan. He neuvoisivat ohjaisivat vakuutettua oikean suuntaan. Oikeaan aikaan. Oikeaan paikkaan. Työnantajan ja hoitavan lääkärin kanssa yhteistyössä toimien. Kaaviona kuvio näyttäisi tältä:
"Saattaen vaihdettava" - toimintamalli työtapaturma- ja ammattitautitapausten ratkaisemissa. |
Pelisäännöt moniammatilliselle ja tasapuoliselle
yhteistyölle – vaiheet 1-6
o Yhteistyö tapahtuu potilaan antamalla valtakirjalla ja kaikki asiakirjamateriaali on asianomaiselle julkista.
o Ajallinen käsittelyaika eri vaiheille on 3-5 vuotta, jolloin vältytään kokonaan tarpeettomilta valitusprosesseilta.
o Vaihe 1 Ratkaisevaan rooliin nousee hoitavien lääkärien ja vakuutuslääkärien suora yhteistyö.
o Lääketieteellisen kuntoutuksen osalta työterveyshuollon ja vakuutuslääkärien suora yhteistyö.
o Kaikki lääkärit vahvistavat allekirjoituksellaan ja leimallaan lausuntonsa tai lausumansa: "Kunnian ja omantunnon kautta oikeiksi.” Myös päätoimiset ja sivutoimiset vakuutuslääkärit.
o Vaihe 2 Työnantajan, työntekijän ja työterveyshuollon yhteistoiminta esimerkiksi Vakuutuskuntoutuksen kuntoutusneuvojien kesken.
o Vaihe 3 Ellei sopivaa työtehtävää tai työkokeilupaikkaa löydy työntekijän muuttuneeseen terveystilanteeseen vanhalta työnantajalta, niin yhteistyöhön otetaan mukaan edellisten toimijoiden lisäksi myös työvoimatoimiston kuntoutusneuvoja.
o Suoritetaan työkokeilu/työkokeiluja tai henkilö pääsee sopivaksi katsottuun ja vakuutusyhtiön kustantamaan uudelleen koulutukseen.
o Vaihe 4 Mikäli henkilö ei voi enää jatkaa todistetun ja pysyvän työkyvyn aleneman takia työelämässä, niin käynnistetään kaikkien edellisten kohtien toimijoiden kanssa yhteistyössä vaiheet 5 ja 6.
o Vaihe 5 30 päivän kuluessa edellisen vaiheen päättymisestä neuvottelusopimus tapauskohtaisesta pysyvästä eläkeratkaisusta kaikkien edellisten kohtien toimijoiden kanssa.
o Tarvittaessa neuvotteluun mukaan otetaan työnantajan ja työntekijäpuolen ammattiliittojen lakiasiain edustajat.
o Vaihe 6 Mukaan otetaan toimintakyvyn ylläpitämiseen tukeaan tarjoavan tahon edustajat.
o Kuten fysioterapeutti ja uusi hoitava lääkäri, mikäli vanhat hoitosuhteen katkeavat ennenaikaiselle eläkkeelle jäämisen takia. Kuten käy suhteessa lakisääteiseen työterveyshuoltoon ja sen tarjoamiin palveluihin.
o Toimintakyvyn ylläpitämisestä tehdä vuositason kirjallinen ohjelma ja sovitaan sen seurantamenettelystä.
o Ratkaisevassa roolissa on tietysti asianomainen itse tai hänen valtuuttamansa asiamies.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Miksi järjestelmä ei toimi tällä tavalla?
Kyse on vakuutusyhtiöiden kaappaamasta vallasta.
Vain vakuutusyhtiön kanta, vakuutuslääkärin näkemys tai vakuutusalaan taloudellisesti sidonnaisen toimijan päätös edustaa sitä ainoata ja oikeaa vakiintunutta tulkintaa sekä voimassa olevaa oikeuskäytäntöä, jonka perusteella Suomessa toimitaan.
"Ihmettä odotellessa" - terveisin
Oikeusturvan VOLF-työryhmä
o Yhteistyö tapahtuu potilaan antamalla valtakirjalla ja kaikki asiakirjamateriaali on asianomaiselle julkista.
o Ajallinen käsittelyaika eri vaiheille on 3-5 vuotta, jolloin vältytään kokonaan tarpeettomilta valitusprosesseilta.
o Vaihe 1 Ratkaisevaan rooliin nousee hoitavien lääkärien ja vakuutuslääkärien suora yhteistyö.
o Lääketieteellisen kuntoutuksen osalta työterveyshuollon ja vakuutuslääkärien suora yhteistyö.
o Kaikki lääkärit vahvistavat allekirjoituksellaan ja leimallaan lausuntonsa tai lausumansa: "Kunnian ja omantunnon kautta oikeiksi.” Myös päätoimiset ja sivutoimiset vakuutuslääkärit.
o Vaihe 2 Työnantajan, työntekijän ja työterveyshuollon yhteistoiminta esimerkiksi Vakuutuskuntoutuksen kuntoutusneuvojien kesken.
o Vaihe 3 Ellei sopivaa työtehtävää tai työkokeilupaikkaa löydy työntekijän muuttuneeseen terveystilanteeseen vanhalta työnantajalta, niin yhteistyöhön otetaan mukaan edellisten toimijoiden lisäksi myös työvoimatoimiston kuntoutusneuvoja.
o Suoritetaan työkokeilu/työkokeiluja tai henkilö pääsee sopivaksi katsottuun ja vakuutusyhtiön kustantamaan uudelleen koulutukseen.
o Vaihe 4 Mikäli henkilö ei voi enää jatkaa todistetun ja pysyvän työkyvyn aleneman takia työelämässä, niin käynnistetään kaikkien edellisten kohtien toimijoiden kanssa yhteistyössä vaiheet 5 ja 6.
o Vaihe 5 30 päivän kuluessa edellisen vaiheen päättymisestä neuvottelusopimus tapauskohtaisesta pysyvästä eläkeratkaisusta kaikkien edellisten kohtien toimijoiden kanssa.
o Tarvittaessa neuvotteluun mukaan otetaan työnantajan ja työntekijäpuolen ammattiliittojen lakiasiain edustajat.
o Vaihe 6 Mukaan otetaan toimintakyvyn ylläpitämiseen tukeaan tarjoavan tahon edustajat.
o Kuten fysioterapeutti ja uusi hoitava lääkäri, mikäli vanhat hoitosuhteen katkeavat ennenaikaiselle eläkkeelle jäämisen takia. Kuten käy suhteessa lakisääteiseen työterveyshuoltoon ja sen tarjoamiin palveluihin.
o Toimintakyvyn ylläpitämisestä tehdä vuositason kirjallinen ohjelma ja sovitaan sen seurantamenettelystä.
o Ratkaisevassa roolissa on tietysti asianomainen itse tai hänen valtuuttamansa asiamies.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Miksi järjestelmä ei toimi tällä tavalla?
Kyse on vakuutusyhtiöiden kaappaamasta vallasta.
Vain vakuutusyhtiön kanta, vakuutuslääkärin näkemys tai vakuutusalaan taloudellisesti sidonnaisen toimijan päätös edustaa sitä ainoata ja oikeaa vakiintunutta tulkintaa sekä voimassa olevaa oikeuskäytäntöä, jonka perusteella Suomessa toimitaan.
"Ihmettä odotellessa" - terveisin
Oikeusturvan VOLF-työryhmä
Tunnisteet: ammatillinen kuntoutus,
ammattitaudit, Oikeusturvan VOLF-työryhmän
ratkaisu, tapaturmaeläke, työtapaturmat, uudelleen koulutus, vakuutustaistelut pois,
”saattaen vaihdettava” –
toimintamalli
posted by Oikeusturvan ajankuva at perjantaina,
joulukuuta 21, 2012
Tunnisteet: ”saattaen vaihdettava” – toimintamalli, ihmisoikeudet, Kuluttajaparlamentti 1.10.2012, oikeusturva, perustuslaki, vakuutusoikeudellinen erityistuomioistuinjärjestelmä
<< Home