tiistaina, huhtikuuta 01, 2008

Suomen peruslaki muuttuu vääjäämättä?



- Klikkaamalla kuvaa hiirelläsi saat sen ruudullesi isompana -


Pääsiäisen alla julkisuuteen lanseeratun Suomen perustuslain muuttamisen suunta on tällä hetkellä täydellinen arvoitus.

Aikataulu tuntuu mielestämme aiheellisia epäilyksiä herättävän hätäiseltä.

Mikä on valokuvakollaasissa alisteiseen asemaan sijoitetun Eurooppa - tason lainsäädännön todellinen merkitys Suomen perustuslain muutoskuviossa?

Kumpiko on viejän roolissa? Suomen valtio vai Euroopan unioni?


- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - 

 
”Poliittisten puolueiden jäsenyys kiinnostaa yhä harvempia suomalaisia, samoin kuin puolueiden jäsenmaksun tilittäminen, kertoo Aamulehti.

Puolueiden jäsenmaksun maksavia on enää 300 000, kun parikymmentä vuotta sitten heitä oli yli puoli miljoonaa.

Aamulehden tiedustelun mukaan ainoa selvästi kasvava puolue on vihreät noin 2700 maksaneella jäsenellään.

Suurinta jäsenkato on ollut nyt 8 000 jäsenen vasemmistoliitossa. Sen edeltäjällä Skdl:lla oli 1960-luvulla yli 60 000 jäsentä.

Myös SDP:n jäsenmäärä on huvennut alle puoleen 20 vuodessa.”

Lähde: 7.1.2007 YLE24 SUNNUNTAI - Puolueiden jäsenyys ei kiinnosta

- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - 

 

Mielenkiintoista on ollut mielestämme bongata pääsiäisen aikaan uutinen, joka tulee osoittamaan kansan vallan todellisen tilan Suomessa.

Puolueisiin kuuluu jäseninä tällä hetkellä arviolta vain 300 000 suomalaista. Joten ei voitane olla yksimielisesti sitä mieltä, että vain puolueilla tai niihin eri tavoin nivoutuvilla sidosryhmillä ovat kaikki uusiin lakimuutoksiin tarvittava tietous hallussaan.

Varsinkin, jos voimassa olevaa Suomen perustuslakia muutetaan.

Lakisääteisen vakuutusturvan ja sosiaalivakuuttamisen kannalta tärkeässä asemassa ovat nykyisin voimassa olevan perustuslain 21 §, 22 § ja 88 §.

Miksi ne eivät toimi edelläänkään maan vakiintuneessa oikeuskäytännössä, kun otetaan huomioon koko kirjallisesti toimiva vakuutusoikeudellinen erityistuomioistuinjärjestelmä?

Ihmetystämme lisää se, että sitä koskevaan järjestelemään vuosina 2003-2007 tehdyt lakimuutokset ovat mielestämme selkeästi nykyisen perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastaisia, kuten olemme aiemmissa kirjoituksissamme todenneet.

Alla olevaan uutiseen viitaten olisi ensinnäkin äärimmäisen tärkeää saada avoimeen julkisuuteen tieto siitä, että onko jo olemassa luonnosteltuna uuden perustuslain versio, jota puolueiden on määrä käsitellä ensi kesän puoluekokouksissaan?

Toisekseen on hyvä saada julkiseen tietoisuuteen avoimesti se, että mistä lähtökohdista, keiden toimesta ja milloin on syntynyt tämä mahdoton kiire perustuslain uudistamisen suhteen?

Uudistetaanko yhdellä rysäyksellä koko perustuslakimme vastamaan mallioppilaan tavoin Lissabonin sopimukset artikloja?

- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - 

 
Vanhanen: Perustuslaki muuttuu vääjäämättä
”Pääministeri Matti Vanhasen mukaan vuodesta 2000 voimassa ollut perustuslaki muuttuu vääjäämättä syksyn parlamentaarisen käsittelyn myötä. Vanhanen ei vielä halua täsmentää muuttuvia pykäliä, mutta arvioi ulkopolitiikan ja EU-politiikan johdon sekä nimityspolitiikan joutuvan uudelleenarvioinnin kohteeksi.

Vanhanen edellyttää nykyisen eduskunnan kantavan vastuunsa. Hän myös vaatii puolueita nimeämään riittävillä valtuuksilla valitut henkilöt syksyn perustuslakineuvotteluihin.

- Uskon, että perustuslain pykäliä tullaan eri osiltaan muuttamaan. Tähän asti olen halunnut olla varmistamassa sen, että tämä prosessi saadaan johdonmukaiseksi eli hyödynnetään se aikaikkuna, joka monesta syystä on nyt lähivuosina olemasssa, Vanhanen sanoi YLEn Radiouutisten haastattelussa.

Presidentti vaihtuu vuonna 2012, eikä seuraajan henkilöllisyydestä tahi puoluekannasta ole tietoa. Tätä ennen, vuonna 2011 järjestetään eduskuntavaalit. Noissa vaaleissa valittava eduskunta voi perustuslain muutokset hyväksyä.

- - -

Puolueiden on määrä käsitellä perustuslakia kesän puoluekokouksissaan.

Vanhanen vetoaakin puolueisiin riittävien valtuuksien antamiseksi neuvottelijoille.

- Syksystä alkaen pitää olla puolueiden neuvottelijoilla oikeus käydä neuvotteluja muiden parlamentaaristen ryhmien kanssa. Vetoan tässä puolueisiin, että nämä oikeudet annetaan, koska kun otetaan huomioon tämä presidentin henkilön vaihtumisen rytmi ja muu, seuraava mahdollisuus vastaavaan arvioon saattaa tulla vasta kukaties 10, 20, 30 vuoden kuluttua, Vanhanen sanoo.”

Lähde: YLE Uutiset 21.03.2008


- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - 

 
Muistutamme kaikkia avoimesti Suomen perustuslain 88 §:n olemassaolosta lakisääteisen vakuutusturvan suhteen:

”Yksityisen laillinen saatava valtiolta

Jokaisella on oikeus talousarviosta riippumatta saada valtiolta se, mitä hänelle laillisesti kuuluu.”

- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -


Valtiohan on viime kädessä lakisääteisen vakuutusturvan toiminnallinen ja taloudellinen takaaja lakisääteisesti vakuutettujen suuntaan.
”Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen korvausjärjestelmä on osa yhteiskunnan vastuulla olevaa sosiaaliturvaa. Peruslähtökohdiltaan vakuutus perustuu yksityiselle vakuutusjärjestelmälle delegoituun julkisen vallan käyttöön.”

Lähde: Vakuutusvalvonta - Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen tilastotutkimus 9.9.2005

- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -


Mikäli nykyisin voimassa olevaan perustuslain 88 § kajotaan, niin siihen pitää saada selkeä varauma edellisessä kirjoituksessa esille tuomaamme 300 000 potilaan ryhmäkanteeseen Suomen valtiota vastaan.

Hintalappuna varaumalle on varovaisesti arviolta 150 miljardia euroa
.

Kuin sattumalta tuo ryhmäkannetta lakien mukaisten korvausten saamiseksi tarvitsevien potilaiden määrä on sama kuin puolueiden virallisesti ilmoitettu jäsenten yhteismäärä.

300 000.

Toivomme siksi, että tämä Suomen perustuslain pikavauhdilla tapahtuva muutoskäsittely perustuu siihen avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen, jota Suomi EU-puheenjohtajakaudellaan 2006 peräänkuulutti Euroopan unionilta.
Avoimien aikojen - terveisin
Oikeusturvan VOLF – työryhmä


- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -


Mielenosoitus 13.6.2008 Helsingissä


Suomen perustuslain muuttamisen suunta on tällä hetkellä täydellinen arvoitus.

Mikä on Eurooppa - tason lainsäädännön merkitys tässä Suomen perustuslain muutoskuviossa?

Tutustukaa 13.6.08 mielenosoituksen taustoihin tarkemmin lopussa olevan linkin kautta ja laittakaa halutessanne sanaa kiertämään omassa verkostossanne. Kiitos.

Mielenosoitus tapahtuu voimassa olevien virallisten lupamenettelyjen ja ohjeiden mukaan.

- - - - - - - - - -

Ydintiedot tapahtumasta 13.6.08:
1.
Kokoontuminen Eduskuntatalon eteen, aamulla kello 08.00.

2.Kulkueeseen osallistuvia ihmisiä pyydetään osallistumaan kävellen sekä myös autoilla.

3.
Kulkue tulee etenemään hitaimman osallistujan mukaan.





* * * *

Haluatko auttaa meitä kaikkia? - 6.10.2016
Se mitä ei virallisesti ei tunnusteta. Sitä ei ole olemassa. Se mitä ei ole virallisesti olemassa, sitä ei tarvitse korjata. Saatikka korvata.

Uusimmat käänteet ja ison kuvan katsaukset löytyvät; esimerkiksi
>>> Suomi 2017 - verkoston
kautta.

Liity mukaan toimiin yli puolue- ja aaterajojen. Yli media- ja etujärjestörajojen.

Yhdessä toimien huomaamme, voimme vaikuttaa ja olemme enemmän.

* * *

Oikeusturvan ajankuvan etusivulle > tästä linkistä -

* * * *


- Muista myös avoimet kanavamme Twitterissä ja Facebookissa -

Kun kaikki tietävät. Kaikki ymmärtävät. Isojakin asiakokonaisuuksia.

* * * *


- Kaikki kirjoituksemma linkit ovat julkaisun hetkellä toiminnassa -

Tunnisteet: , , , , , , , , ,

0 Comments:

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home