|
Vakuutusoikeus korjaa menettelyään! |
Kaikille
> "Menneisyyden hautajaiset - Tulevaisuuden avajaiset" - - mielenosoituksessa
13.6.2008 olleille lämpimät kiitokset. Tiesittehän, että samana päivänä
vakuutusoikeuden internet-sivulla julkaistiin yllä oleva tiedote. Ajallinen yhteensattuma tiedotteen julkaisemiselle lienee sattumaa? Klikkaamalla kuvamuodossa olevaa tiedotetta hiirelläsi, saat sen ruudullesi isompana.
Sama tiedote tekstimuodossa:
"Vakuutusoikeuden lehdistötiedote 13.6.2008
Vakuutusoikeus korjaa menettelyään
http://www.oikeus.fi/vakuutusoikeus/43660.htm
- linkki lopettanut toimintansa
Vakuutusoikeus tarkistaa menettelyään KHO:n 12.6.2008
antamien päätösten (KHO 2008:44 ja 2008:45) johdosta. KHO on antanut kaksi
päätöstä, joissa se katsoi vakuutusoikeuden menetelleen asianosaisen kuulemisen
suhteen virheellisesti. Vakuutusoikeus ei ollut kuullut muutoksenhakijoita
Kansaneläkelaitoksen vakuutusoikeudelle antamista lisälausunnoista.
Kun joku valittaa vakuutusoikeudelle, hänen
valituksestaan pyydetään lausunto eläkelaitokselta. Tämä lausunto annetaan aina
tiedoksi muutoksenhakijalle ja hänelle varataan tilaisuus lausua siitä.
Muutoksenhakijat toimittavat vakuutusoikeudelle usein lisäselvitystä vielä
valituksen tekemisen jälkeenkin. Vakuutusoikeus ottaa joustavasti vastaan
tällaista lisäselvitystä aina päätöksentekoon saakka. Eläkelaitokselta
pyydetään lisälausunto uudenkin selvityksen johdosta. Mikäli eläkelaitos ei ole
lisälausunnossaan todennut muuta kuin että se ei muuta kantaansa, ei
tällaisesta lausunnosta ole yleensä enää kuultu muutoksenhakijaa.
Vakuutusoikeus on arvioinut, että määrätyssä vaiheessa
asian joutuisa käsittely on muutoksenhakijan oikeusturvan kannalta tärkeämpää
kuin kuulemisvelvoitteen tiukka noudattaminen.
KHO:n päätösten johdosta vakuutusoikeus tarkistaa
kuulemiskäytäntöään. Vakuutusoikeus kuulee jatkossa muutoksenhakijoita myös
sellaisista lisälausunnoista, joilla se ei oleta olevan merkitystä asian
ratkaisun kannalta. Menettelyn muutos pidentää jonkin verran asioiden
käsittelyaikaa vakuutusoikeudessa.
Lisätietoja antaa
ylituomari Timo Havu, timo.havu(at)oikeus.fi, 050 5400205
tiedottajalakimies Matti U Parkkinen, matti.u.parkkinen(at)oikeus.fi, 010 36
43262"
VAKUUTUSOIKEUDEN TOIMINNAN KEHITTÄMINEN
Kuvassa tasavallan presidentti Tarja Halosen oikeudellisten asioiden neuvonantaja Timo Tuovinen saa kattavan tietopaketin Suomen ihmisoikeustilanteesta. Koskien vakuutusyhtiöitä, vakuutuslääkäreitä, vakuutuslakimiehiä ja vakuutusoikeudellista erityistuomioistuinjärjestelmää.
|
Korkein oikeus (KKO) taas lähetti ko.tietojen vastaanottajaksi vahtimestarin. |
Vuoden 2012 uutistietojen mukaan mitkään isot parannukset vakuutettujen ihmisoikeuksien ja oikeusturvan toteutumiseen vakuutusoikeudellisessa erityistuomioistuinjärjestelmässä eivät ole toteutuneet.
Tiedotusvälineet eivät toistaiseksi ole uskaltaneet porautua; sylttytehtaalla sijaitseviin, kafkamatic - tyyppisiin koneistoihin. Eli vakuutusyhtiöihin, joissa ilman tosiasiallisia perusteluita tehtävät hylkäävät päätökset aina alunperin tehdään. Korvauskäsittelijän, vakuutuslääkärin ja vakuutuslakimiehen kirjallisesti sekä suljetusti toimivassa pienoiskonklaavissa.
Vakuutusongelmaisten liitto r.y:n -avoin listaus tarvittavista
kehittämiskohteista vakuutusoikeudessa ja sen toimintaan liittyvissä
osasissa.
Tietopaketti on siis jo vuodelta 2008.
1. LÄÄKÄRIJÄSEN TOIMIMAAN VAIN VALAN VANNONEENA ASIANTUNTIJANA JA
VALITUKSEN ALAISEN ASIAN LÄÄKETIETEELLISEN ALUEEN TUNTEVANA
ERIKOISLÄÄKÄRINÄ
Vakuutusoikeudesta lankeava lääketieteellinen asiantuntemus ei näy tällä hetkellä millään tavalla valittajaan päin.
Suppean selvityksen
"Oikeusturvan toteutuminen vakuutusoikeudessa"
oikeusministeriölle on vuonna 2003 tehnyt oikeustieteen lisensiaatti
Maija Sakslin.
Sakslinin selvityksen sivulla 20 kerrotaan, että valtaosassa
vakuutusoikeuden ratkaisuista keskeinen kysymys on lääketieteellinen.
Selvityksen sivulla 21 kerrotaan, että asianosaisella ei kuitenkaan ole
mahdollisuutta varmistua siitä, mitä kaikkea on selvitetty ja millä
perusteella lääkäri on päätynyt arvioonsa, jos nämä seikat eivät näy
päätöksen perusteluissa.
Nykyisin lääkärijäsen merkitsee kantansa käsittelymuistioon, joka kuuluu
neuvottelusalaisuuden piiriin. Merkintä saattaa olla hyvin lyhyt,
lyhimmillään muotoa kyllä tai ei tai vain muutama lausetta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vakuutusoikeuden lääketieteellistä ratkaisua koskevat seikat tulee olla aina asianomaisjulkisia.
* oikeustieteen lisensiaatti, Maija Sakslin toimii nykyisin eduskunnan apulaisoikeusasiamiehenä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vakuutuslääketieteen asema vastaamaa sen todellista
luonnetta.Puolueettomien asiantuntijoiden mukaan kyseessä on sellaisen
lääketieteen muoto, joka ei perustu tieteellisen tutkimuksen pohjalta
hankittuun faktaan.
Kyseessä on lääketieteen muoto, joka perustuu väittämiin. Vakuutuslääketiede on siten paramedisiinaa eli uskomuslääketiedettä.
2. VALITUKSEN KÄSITTELYLLE MAKSIMIAIKA
Omien kokemustemme mukaan valitusasian käsittelyyn vakuutusoikeudessa menee tällä hetkellä keskimäärin 12-24 kuukautta.
Jatkossa tavoiteaika vakuutusoikeuden valituskäsittelyille pitää olla maksimissaan 6 kuukautta.
Mikäli esittämämme kokonaisvaltainen toimintapaketti tietotekniikan
suhteen toteutetaan, niin valitusten käsittelyaika pystytään puristamaan
3 kuukauteen!
3. TODELLISEN TYÖMARKKINATATILANTEEN KARTOITUS
Tehdään lailla pakolliseksi vakuutusoikeudelle ja sen alaisille
lautakunnille pyytää valittajan omalta työvoimatoimistolta ja omalta
ammattiliitolta kirjallinen lausunto valittajan
työllistymismahdollisuuksista vajaakuntoisena lyhyellä ja pitkällä
aikavälillä.
Kolmikannan mukaiset työmarkkinajärjestöjen edustajat ovat tietojemme
mukaan usein mukana erityistuomioistuimissa nimenomaan lakiasiain
asiantuntijoina. Ei niinkään nykyisin vallitsevien koventuneiden
työelämän vaatimusten asiantuntijoina.
4. NYKYAIKAINEN ASIAKIRJOJEN KÄSITTELY JA ARKISTOINTI
Myös vakuutusoikeuteen ja sen alaisiin lautakuntiin nopeasti käyttöön
sähköinen asiakirjojen käsittely, siirto ja arkistointi
vakuutusyhtiöiden tapaan.
Paperilla olevat tiedot tallennetaan jatkossa myös vakuutusoikeudessa ja
sen alaisissa lautakunnissa kuvamuodossa tietokoneelle tehokkailla
asiakirjaskannereilla, jonka jälkeen valittaja voisi esimerkiksi pankki-
sekä sotu-tunnuksellaan käydä tutustumassa oman tapauksensa
asiakirjamassaan vakuutusoikeudessa tai sen alaisissa lautakunnissa myös
etäyhteyden kautta.
Toki myös näin toimien omassa vahinkovakuutus- tai eläkeyhtiössään.
Uudesta järjestelmästä näkee myös itse valittaja, ketkä henkilöt ovat asiakirjoihin tutustuneet.
Henkilön suhde ja status asiankäsittelyyn selviävät myös klikkaamalla.
Toisella klikkauksella avautuu tarvittaessa sähkökytkentäkaavio henkilön
sidonnaisuuksiin ja kytkentöihin vakuutusalalla.
Mikäli sama järjestely ulotetaan myös ensimmäisen asteen lautakuntiin,
niin hyödyt kokonaisuuden kannalta ovat mielestämme kiistattomat.
Etenkin lakien takaamien ihmisoikeuksien ja oikeusturvan toteutumisen suhteen.
5. ASIANOSAISJULKISTEN ASIAKIRJOJEN SIVUNUMEROINTI KUNTOON
Erityistuomioistuimen päätöksen sekä käsittelijä-/esittelymuistioiden
sivujen numerointi tyyliin 1 (3), 2 (3) ja 3 (3) pakolliseksi. Suluissa
oleva numero kertoisi sivujen kokonaismäärän.
Sivunumeroinnissa vakuutusoikeudessa oli käytössä päätöksessä ja
käsittelijämuistiossa vain 1,2,3 jne. ilman mainintaa sivujen
kokonaismäärästä ja esittelymuistioissa ei ollut sivunumerointia
ollenkaan.
6. TALLENNE TUOMIOISTUIN KÄSITTELYN TAPAHTUMISESTA PAKOLLISEKSI
Koska valtaosa vakuutusoikeuden asian käsittelyistä on jatkossakin
kirjallisia, niin nykytekniikka antaa mahdollisuuden virtuaaliseen
avoimuuteen asianomaiselle päin.
Ellei sitten siirrytä näissä vakuutusoikeuden käsittelemissä
valituksissa kokonaan käräjäoikeusmenettelyyn. Esimerkiksi valittajan
loppuelämää koskevissa eläkeasioissa.
Siirtymäajalle pakollinen audiovisuaalinen kuva- ja äänitallenne tulisi
päätöksen liitteeksi ja todisteeksi siitä, että asia on todella
käsitelty vakuutusoikeuden istunnossa.
Nyt itse kukin saa omista asiapapereistaan sen kuvan, että yhdessä
istunnossa nuijitaan tukkutoimituksena vain esittelijän kulloinkin
etukäteen kehittämä kanta. Joka taas on valtaosin alemman tuomioistuimen
kanta, joka taas on valtaosin sama kuin vakuutusyhtiön kanta.
Kyseessä on niin kutsuttu liitepäätösmenettely, jonka eduskunnan
apulaisoikeusasiamies Riitta-Leena Paunio katsoi lakiemme vastaiseksi
päätöksessään 31.12.1996 Dnro 489/2/96.
Vaihtoehtoisesti voidaan kukin vakuutusoikeuden käsittelemä valituksen
tuomioistuinkäsittely äänittää ja purkaa tekstimuotoon
päätösasiakirjojen liitteeksi.
7. YKSILÖITY ASIAKIRJALUETTELO KÄRÄJÄ- JA HOVIOIKEUKSIEN TAPAAN
Tiedot vakuutusoikeuden päätösten taustalla olevista yksilöidyistä asiakirjoista puuttuvat tällä hetkellä kokonaan.
Eli vakuutusoikeuteen ja sen alaisiin lautakuntiin pakolliseksi
henkilökohtainen sekä aikajärjestykseen perustuva kattava koontiluettelo
yksilöidyistä asiakirjoista mihin kunkin asian valituskäsittely ja
päätös perustuvat erityistuomioistuimessa.
Käräjä- ja hovioikeuksista löytyy tietojemme mukaan valmiiksi kopioitavissa oleva toimintamalli tähän ongelmaan.
8. LAADUN TARKKAILU JOKAPÄIVÄISEKSI TOIMINNAKSI VAKUUTUSOIKEUDESSA JA ENSIMMÄISEN ASTEEN LAUTAKUNNISSA
Määrätään lailla kaikille vakuutusoikeuden ja sen alaisten lautakuntien
päätöksille ulkopuolinen täysipäiväinen ihmisoikeuksien ja oikeusturvan
toteutumisen laillisuusvalvoja.
Puolueeton laillisuusvalvoja vakuuttaa kunniansa ja omantuntonsa kautta
kunkin vakuutusoikeuden päätöksen voimassa olevien lakien ja Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen Suomelle antamien langettamien
ennakkopäätösten vaatimien muutosten mukaan tehdyiksi.
Tarvittaessa henkilöitä palkataan lisää 10-50 kappaletta, jotta pitkään
jatkuneet ihmisoikeuksien ja oikeusturvan loukkaukset saadaan kitkettyä
pois erityistuomioistuinjärjestelmästä.
9. PERUSTUSLAIN TOTEUTUMINEN KÄYTÄNTÖÖN ERITYISTUOMIOISTUIMISSA
Perustuslain 21 §:n 2 momentin on katsottu edellyttävän, että päätöksen
perusteluissa on ilmoitettava, mihin seikkoihin ja oikeudelliseen
päättelyyn ratkaisu perustuu.
Päätöksestä on selostettava, millä perusteella riitainen seikka on
tullut näytetyksi tai jäänyt näyttämättä. Jos näyttö on perustunut
asiakirjoihin, tulee yksilöidä, mistä asiakirjasta seikka käy ilmi.
Yleisluontoinen viittaus asiakirjoihin ei ole riittävä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
21 § Oikeusturva
Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman
aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai
muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja
velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman
lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu
päätös ja hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.
22 § Perusoikeuksien turvaaminen
Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Erityistuomioistuimien kaikki kustannukset maksettava valtion budjetista.
Erityistuomioistuimien vuosittaisten kustannusten maksattaminen
oikeusprosessin toisen osapuolen eli vakuutusalan toimesta erilaisilla
nimikkeillä kikkailulla pitää saada mielestämme loppumaan. Kuten
oikeushallintomaksu.
10. TAPATURMA-ASIOIDEN KORVAUSLAUTAKUNNAN TOIMINTA TÄYSIN AVOIMEKSI JA LÄPINÄKYVÄKSI
Tapaturma - ja ammattitautitapausten oikeuskäytäntöjen taustalla
vaikuttava tapaturma-asioiden korvauslautakunta puuttuu vakuutusoikeuden
toimintaa esittävistä kaavioista.
Kuitenkin tapaturma-asioiden korvauslautakunta käyttää virallisen
tuomioistuinjärjestelmän ulkopuolelta käsin erittäin näkyvää
toimeenpanovaltaa, miten korvauskäytäntöjä tuomioistuinjärjestelmässä ja
vakuutusoikeudessa sovelletaan.
* * * *
Tätä edeltävissä artikkeleissamme olemme avanneet maan tapaa medioissa, korporatismia ja harmaata hallintoa. Siksi on myös hyväksi, että ko.kuvioiden sisäpiiriläiset taikka eliitti eli ihmiset, jotka tämänkaltaista suljettua ja läpinäkymätöntä systeemiä pyörittävät tulevat Sinullekin tutuiksi.
> Avointa analyysia apparatsikkien arvoista -
Eikä siinä mitään, jos tämä kaikki on sitä mitä yhteiskunnaltamme tai kotimaaltamme haluamme. Kun kaikki tietää. Kaikki ymmärtää. Mistä onkaan kyse? Kun esimerkiksi meille vuosikymmenten ajan kerrotaan, että
> Vakuutusoikeuden toimintaa kehitetään -
Oletko kiinnostunut oman verkostosi kanssa järjestämään mielenosoituksia? Vakuutusoikeuden, eduskunnan, oikeusministeriön, sosiaali-ja terveysministeriön, korkeimman oikeuden tai valtioneuvoston linnan edessä? Useamman kerran? Kerran viikossa tai kuukaudessa?
Kuka järjestäisi ja kokoasi porukan tällä kertaa kasaan?
http://www.soste.fi/
http://www.suomenkipu.fi/
http://homepakolaiset.fi/
Yhdistetty seminaarisarja eduskuntapuolueiden, vakuutusalan ja ay-liikkeen tuella samaan yhteyteen?
Laillisuusvalvojia
ja ministeriöiden tukea unohtamatta. Matka- ja majoituskulujen
kattamiseen 2000 euroa/per seminaarikerta/osallistuva yhdistys tai
yhteisö. Esimerkiksi 3 henkilö per osallistujaorganisaatio.
Myös kaikille rekisteröityneiden puolueiden valitsemille kolmelle edustajalle mahdollisuus osallistua samoin ehdoin.
Seminaarisarjasta
suora nettilähetys. YouTube-videoraportti. Sekä tilaisuuden
puheenvuorot avoimesti nettiin tekstiversioina eduskunnan täysistuntojen
tapaan.
Vain yhdessä toimien olemme enemmän. Vaikka eri mieltä
oltaisiinkin, niin sanallisia ja lihallisia kontakteja tarvitaan.
Todella kovasti. Kun kaikki tietää. Kaikki ymmärtää.
Hyvää perustietoa mielenosoituksen järjestämiselle esimerkiksi osoitteessa
http://mielenosoitus.info/- linkki ei enää toiminnassa
Laita Sinäkin sanaa tästä artikkelista kiertämään.
> Tästä linkistä 13.6.2008 - pidetyn
"Menneisyyden hautajaiset - Tulevaisuuden avajaiset" - mielenosoituksen tietopaketti kaikkien aiheesta kiinnostuneiden saataville..
Kun kaikki tietää. Kaikki oppii. Kuinka muun muassa härskeille perustuslain vastaisuuksille saadaan yhdessä toimien viimeinkin stoppii!
> Perustuslain 88§ - mukaiset saatavat on myös saatava pikaisesti maksatukseen!
Kuntavaalien 2012 kynnyksellä on tärkeää kuulla puoluejohtajien suusta se, että kuuluvatko vakuutusyhtiöille kuuluvat korvausvelvollisuudet lisääntyvissä määrin kuntien ja kaupunkien sosiaalitoimille?
"Monitoroinnissa On Munaa" - terveisin
Oikeusturvan VOLF-työryhmä
* * *
Oikeusturvan ajankuvan etusivulle > tästä linkistä -
* * * *
- Muista myös avoimet kanavamme Twitterissä ja Facebookissa -
Kun kaikki tietävät. Kaikki ymmärtävät. Isojakin asiakokonaisuuksia.
* * * *
- Kaikki kirjoituksemma linkit ovat julkaisun hetkellä toiminnassa -
Tunnisteet: apparatsikki, KHO, KKO, korporatismi, korvauskäsittelijä, vakuutuslakimies, vakuutuslääkärijärjestelmä, vakuutusoikeudellinen erityistuomioistuinjärjestelmä, vakuutusoikeus